Koko henkilöstö luomassa Kalaneuvoksen strategiaa
Kalaneuvos on suomalainen, monikulttuurinen perheyritys, joka valmistaa herkullisia kalatuotteita lähes 50 vuoden kokemuksella.
Yritys sai vuonna 2021 uuden toimitusjohtajan Hans-Mikael Heleniuksesta, joka siirtyi uuteen rooliinsa yhtiön hallituksesta. Uusi toimitusjohtaja ja johtoryhmä näkivät tarpeen kirkastaa ja kiteyttää yrityksen visiota, missiota, arvoja sekä strategisia tavoitteita. Vaikka päävastuu strategia-asioista kuuluu johtoryhmälle, koettiin myös tärkeänä osallistaa koko henkilöstö mukaan strategian ja arvojen muovaamiseen.
Tavoitteena selkeyttää tilannekuvaa ja suunnata katse tulevaisuuden kasvuun
Eezy Flow lähti rakentamaan palapeliä yhdessä Kalaneuvoksen kanssa Strategy Lab -rakenteella, jonka viisivaiheisessa prosessissa etsitään vaihtoehtoisia tulevaisuuksia, tehdään valintoja ja päätetään yhteinen suunta. Henkilöstölle toteutettiin myös nyky- ja tavoitetilaa tutkiva Barret Analytics -kulttuuritutkimus.
Kalaneuvoksen tavoitteet projektille olivat selkeyttää tilannekuvaa ja kasvumahdollisuuksia, sekä asettaa tavoitteita tulevaisuutta ajatellen. Toimintaa ja tulevaisuutta haluttiin tarkastella monelta eri kantilta.
Koko henkilöstö osallistui strategian ja arvojen muovaamiseen
Projektin kohokohtia oli koko konsernin 200 työntekijän kattava kick-off -tapahtuma, jossa käytiin läpi, mistä oltiin lähdetty liikenteeseen, mitä työstettiin ja miten jatketaan eteenpäin. Koko henkilöstö sai kick-offin aikana selkeän kuvan yhteisestä strategiasta ja arvoista, sekä siitä, miten tämä näkyy kaikkien tavallisessa arjessa. Osalle tapahtuma oli ensimmäinen laatuaan, ja se sai paljon kiitosta osallistujilta.
Projektin vaikutukset liiketoimintaan selviävät ajan kanssa, mutta muutos isossa kuvassa ollaan jo havaittu. Kulttuurityön tuloksena luodut uudet arvot on omaksuttu Kalaneuvoksessa hyvin – henkilöstö kokee tulevansa arvostetuksi ja saaneensa mahdollisuuden vaikuttaa siihen, miltä yrityksen tulevaisuus näyttää. Myös yhtiön omistajilla on nyt selkeä ja aito tilannekuva toiminnasta.
Yhteistyö Eezy Flown asiantuntijoiden kanssa sujui luontevasti. “Kalle Ruuskanen oli tähän projektiin ilmeinen valinta, sillä tunsin hänet ennestään Kalaneuvoksen hallituksesta. Kalle toimi projektin päämoottorina, ja oli historiansa ansiosta erityisen sisällä asioissa. Vaikka kaiken voisi tehdä itse, on ulkoisen asiantuntijan apu välttämätön – aikataulut pakottavat laittamaan pyörät pyörimään”, kiteyttää Kalaneuvoksen toimitusjohtaja Hans-Mikael Helenius.
Ratkaisun toteuttajat
Kiki Brandt-Tallqvist
Yritysmuotoilija, kulttuuri & strategia
Lisää onnistumisia
Ravintola-alan yritys NoHo Partners tähtää suunnannäyttäjäksi nuorten osaajien johtamisessa
NoHo Partners käynnisti yhdessä Eezy Flown kanssa nuorten johtamisen akatemian, jotta yrityksen esihenkilötyö vastaisi entistä paremmin nuorten työntekijöiden odotuksia. Noho Akatemia #NextgenEdition auttaa vahvistamaan sukupolvien välistä vuoropuhelua ja valjastamaan nuorten potentiaalin yrityksen menestyksen voimavaraksi.
Lue koko artikkeliSiqni-tulosten avulla Lyyti ymmärtää työntekijöiden yksilöllisiä tarpeita
Tapahtumahallinnan yritys Lyyti tarjoaa työntekijöilleen henkilökohtaisiin Siqni-tuloksiin perustuvia kasvukeskusteluita, joissa yksilö saa sekä tukea että vastuuta oman urapolkunsa kehittämiseksi.
Lue koko artikkeli